5 tips voor je eerste blogpost

Wil je een blog gaan bijhouden? Een goed begin is het halve werk. Als je je eerste lezers niet vast weet te houden, is de kans groot dat je ze niet meer terugziet op je blog. Doe je een aantal dingen gelijk goed, dan komen ze graag terug om meer te lezen.

Tip 1: Een zakelijk blog helpt je klant

Met zakelijk bloggen kun je een langlopende relatie met je mogelijke klanten onderhouden. Veel (beginnende én ervaren) bloggers begaan de fout om het blog te gebruiken als nieuwsbrief, met onderwerpen als ‘Vorige week deden we mee aan de Expo in Heerlen’. Dat is een nieuwsbericht, geen blogpost. Dit kun je best op je website vermelden, maar dan onder een kopje ‘Nieuws’, niet als blog. Daarop moeten onderwerpen verschijnen die je (mogelijke) klant helpen aan informatie die hij zoekt.

Zorg dat deze informatie ook toepasbaar is. Ben je bijvoorbeeld jobcoach, dan hoef je geen blogbericht te schrijven met de mededeling dat je je cliënten kunt helpen een baan te vinden. Geef op je blog mensen die op zoek zijn naar een baan bruikbare tips; zo krijgt de lezer vertrouwen in je expertise zodat hij wellicht je cliënt wil worden.

Tip 2: Een zakelijk blog helpt jouzelf

Het is fijn voor je lezers dat ze iets aan je blog hebben. Maar het doel van zakelijk bloggen is natuurlijk dat het jou iets oplevert: nieuwe klanten, opdrachten of aanmeldingen. Zorg dus dat de lezer snapt wat jij hem of haar te bieden hebt.

Tip 3: Waar schrijf je dan over?

Sommige mensen denken dat het een goed idee is om in je eerste blogbericht aan je lezers te vragen waarover ze willen lezen. Maar:

  • Je lezers? Welke lezers? Je blog is nieuw en het kan best een paar weken duren voor je hoe dan ook lezers hébt. Hoe kom je nu aan het onderwerp voor je tweede blogpost, volgende week?
  • Je lezer moet je nog leren kennen en weet niet waar je verstand van hebt. Hij of zij weet dus ook niet waar jij informatief over kunt schrijven. Als je blog al een paar jaar loopt en je een publiek hebt dat je kent, dan kun je best eens om suggesties vragen, ook om na te gaan of je onderwerpen je lezers nog aanspreken. Maar nu is het daar nog te vroeg voor;
  • Hoe kan je blog een brug vormen tussen de vraag van je klant en jouw aanbod als je lezers jou moeten uitleggen waarover je moet schrijven? Wees zelf de expert.

Wat kun je wel doen? Zet bijvoorbeeld alles wat je levert, al je producten of diensten, op een rij en vraag je bij elk daarvan af welk misverstand erover het meest voorkomt. Zo krijg je vast een hele lijst potentiële onderwerpen.

Tip 4 & 5: Houd je lezer goed bezig

Een tip van bloggers met ervaring: begin niet met slechts één blogpost. Werk vooruit en zorg dat je een reeks berichten klaar hebt staan om wereldkundig te maken. Een blog met een enkel bericht erop nodigt niet uit om te volgen. Schrijf liefst een stuk of tien berichten ineens en zet teksten klaar om op bepaalde data te worden gepubliceerd. Soms kun je ook de datum van je bericht zodanig aanpassen dat je als het ware terug in de tijd kunt werken. Zo komt je lezer gelijk op een goedgevuld blog en hij of zij begrijpt ook hoe vaak er nieuwe blogs te verwachten zijn. Dat geeft een stimulans om terug te keren.

Bovendien kun je de hele serie blogberichten nog eens nalezen voordat je die gepubliceerd hebt, om ze nog een beetje bij te schaven met de ervaring die je inmiddels hebt opgedaan – voor je eventuele lezers het zien. Tot slot kun je, als je wat teksten klaarzet voor de komende week of weken, even op adem komen of je concentreren op het promoten van je blog, zonder dat je nieuwe blogposts hoeft te schrijven.

Reacties

reacties

Website Ranken
Goed gevonden worden in de zoekmachines gaat zeker niet vanzelf. Door goed op te letten op een aantal belangrijke punten, zal je zien dat ook jij hoger zal ranken in zoekmachines. Het is daarom goed om je te laten informeren over de mogelijkheden voor het optimaliseren van jouw website.