Ben je met je bedrijf of organisatie aanwezig op internet, dan is de zoekmachine je uithangbord.
Hoe makkelijker je vindbaar bent, des te meer potentiële klanten bereik je. Zoekmachineoptimalisatie (search engine optimization, SEO) helpt daarbij. Aangezien het schrijven van SEO-teksten nog niet zo eenvoudig is, kiezen veel organisaties en bedrijven ervoor dit uit te besteden. Waar moet een goede SEO-tekstschrijver rekening mee houden en hoe weet je als opdrachtgever of een schrijver kwaliteit kan leveren? Hieronder volgen tien richtlijnen.
Tip 1: SEO-teksten zijn voor lezers, niet voor robots
Een SEO-tekst is niet alleen bedoeld om de zoekmachines te verleiden de site zo gunstig mogelijk te indexeren. De teksten op je website zijn in de eerste plaats bedoeld om door mensen gelezen te worden. Een webtekst moet dus geen opsomming zijn van zoekwoorden, maar een duidelijk en uitnodigend verhaal waarin de zoekwoorden slim, maar niet opvallend verweven zijn.
Zoekmachines staan niet stil. Ging het er een aantal jaar geleden vooral om exacte zoekwoorden in je webteksten op te nemen, tegenwoordig proberen de zoekmachines de intenties van hun gebruikers zo goed mogelijk te begrijpen. De software kent allerlei aan elkaar gerelateerde begrippen en legt verbanden; dit wordt semantisch zoeken genoemd. Door semantische zoekwoorden te gebruiken, woorden die gerelateerd zijn aan de primaire zoekwoorden dus, stijgt je website in de zoekmachineresultaten.
Tip 2: Gericht werken
Ga niet zomaar aan de slag met optimaliseren, maar doe eerst wat onderzoek. Welke pagina’s werken al goed in de zoekmachines, waar kom je momenteel terecht in de resultaten en welke zoekwoorden doen het goed? Het is zonde om geld uit te geven aan het vervangen van teksten die al goed werken.
Tip 3: Kies je zoekwoorden verstandig
Aan bezoekers die per ongeluk op je website terechtkomen maar niet in je producten of diensten geïnteresseerd zijn, heb je weinig. Het is dan ook een goed idee om, voordat je SEO-teksten laat schrijven, een zoekwoordenonderzoek uit te (laten) voeren. Sommige SEO-schrijvers doen dit zelf, maar er zijn ook gespecialiseerde bedrijven voor.
Tip 4: Opbouw van je teksten
Alle teksten op het web moeten de aandacht van de lezer trekken en vasthouden. Een aantal aandachtspunten:
- belangrijkste boodschap bovenaan (en zoekwoorden vooraan);
- duidelijke titels en subkoppen;
- geef eventuele blogposts titels die bezoekers naar je website trekken;
- genoeg witruimte;
- gebruik opsommingen en lijstjes;
- schrijf correct Nederlands.
Tip 5: Denk aan je einddoel: conversie
Hebben we hierboven gezegd dat het de bedoeling is bezoekers te trekken, uiteindelijk is het doel natuurlijk conversie: het omzetten van bezoeken in verkoop, aanmeldingen enzovoort. Overtuig je bezoekers van de kwaliteit van je diensten of producten of het belang van je organisatie. Dat kun je bijvoorbeeld doen door aan het eind van je tekst een ‘call-to-action’ op te nemen.
Tip 6: Gebruik metadata
Bij SEO hoort ook het gebruik van de meta title en meta description; de titel en een korte omschrijving die in metatags zijn opgenomen. Zoekmachines vertonen die in de zoekresultaten. De omschrijving moet de zoekende nieuwsgierig maken naar de website.
Tip 7: Ervaren SEO-tekstschrijver gezocht
Niet iedereen die een tekst kan schrijven, is automatisch een goede SEO-tekstschrijver. Als je een SEO-schrijver zoekt, kijk dan naar het portfolio; voor wie schreef deze persoon al eerder? Kun je voorbeelden van zijn of haar teksten vinden en hoe zien die eruit, en hoe scoort de schrijver zelf in de zoekmachines?
Tip 8: Bespreek je wensen
Bespreek met de schrijver zo veel mogelijk wensen en eisen. Als de schrijver weet wie je doelgroep is, hoe jij die aan wilt spreken, en wat de speerpunten van je bedrijf of organisatie zijn, kan deze de teksten zo doeltreffend mogelijk maken. Vraag ook na wat je precies krijgt voor welke prijs; zijn metadata inbegrepen? Hoe duidelijker het beeld is van wat jij zoekt, hoe beter de teksten zullen aansluiten bij wat je nodig hebt.