Doeltreffend schrijven voor internet in 5 tips

Een bezoeker op je website! En dan?

Lees hier een korte cursus schrijven voor internet.

Tip 1: Zorg voor een value proposition

Wie je bent, wat je biedt en waarom jij de beste bent – dat is een value proposition. Je pakt de lezer, en werft dus wellicht een klant, als je in twee regels aan kunt geven waarom hij of zij van jouw dienst of product gebruik zou moeten maken. Een value proposition kan er als volgt uitzien: “Met mijn schrijftips wordt uw website aantrekkelijker voor lezers, waardoor een groter percentage van hen klant wordt en uw omzet stijgt.” Geef dus kort en krachtig aan waarom de lezer juist jou moet hebben. Stel daarbij altijd de klant centraal: wat is zijn belang?

Tip 2: Vul je value proposition aan

Geef vervolgens extra informatie om je value proposition te versterken. Denk daarbij aan:

  • Een overzicht van alle sterke punten;
  • Illustraties (zoals bij vakantiebestemmingen);
  • Aanbiedingen;
  • Getuigenissen (testimonials).

Deel bijvoorbeeld je kennis en laat daarmee zien wat je kunt om nieuwe opdrachtgevers of klanten over de streep te trekken.

Tip 3: Niet elke tekst is een goede webtekst

Een tekst voor je website hoeft niet literair of gelaagd te zijn. Een tekst moet de aandacht snel trekken en de lezer ergens toe aanzetten; dat kan verder lezen zijn, of iets bestellen. Hiervoor dient een ‘call-to-action’, een sterke, duidelijke oproep zoals:

  • Bel direct voor een afspraak;
  • Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang…;
  • Vraag een GRATIS probeerversie aan.

Zorg, ongeacht de inhoud, dat de lezer weet wat hij moet doen, anders ben je hem kwijt.

Tip 4: Houd het kort

Lezers op internet zijn vluchtig. Ze lezen geen lange lappen tekst, maar scannen een pagina snel en surfen verder als ze niet vinden wat ze zoeken. Je kunt wel langere teksten gebruiken, maar zorg dan dat hij in korte alinea’s is verdeeld, gebruik opsommingstekens, subkopjes en kleur, en gebruik eventueel videofragmenten. Aandacht trekken en vervolgens vasthouden is het devies.

Tip 5: Zoekwoordenonderzoek en sociale media

Ongeacht hoe goed je teksten zijn, als je website niet in de zoekmachines verschijnt en niet bekend is via sociale media als Twitter en Facebook, vindt geen mens hem. Zoekwoorden in de titel van je tekst zijn belangrijk voor een hoge notering in de zoekmachines. De automatische suggestie van de zoekmachines helpt je op weg om populaire zoekwoorden te vinden. Begin maar eens het onderwerp van je tekst in te typen in de zoekmachine en kijk wat de suggesties zijn. Wanneer je zoekt op ‘schrijven voor’ krijg je bijvoorbeeld automatisch de aanvullingen ‘schrijven voor internet’ en ‘schrijven voor internet tips’. Kennelijk zoeken veel mensen op deze woordcombinaties. Daarom staan de woorden schrijven, internet en tips in de titel van dit artikel.

Bonustip

Je lezers willen geen speurtocht moeten ondernemen op je website. Maak het ze eenvoudig door ze bij de hand te nemen. Zorg dat de links op je website duidelijk herkenbaar zijn en laat in de tekst zien waar de lezer terechtkomt als hij of zij erop klikt. Bijvoorbeeld:

  • Bestel product X;
  • Meld je aan voor de maillijst;
  • Boek deze reis.

Gebruik ook duidelijke knoppen, illustraties en menu’s. Als je lezer niet in één oogopslag kan vinden wat hij zoekt, verlaat hij je website en ben je een mogelijke klant armer. Zo simpel werkt het.

Reacties

reacties

Website Ranken on EmailWebsite Ranken on FacebookWebsite Ranken on RssWebsite Ranken on Wordpress
Website Ranken
Goed gevonden worden in de zoekmachines gaat zeker niet vanzelf. Door goed op te letten op een aantal belangrijke punten, zal je zien dat ook jij hoger zal ranken in zoekmachines. Het is daarom goed om je te laten informeren over de mogelijkheden voor het optimaliseren van jouw website.

Website Ranken

Goed gevonden worden in de zoekmachines gaat zeker niet vanzelf. Door goed op te letten op een aantal belangrijke punten, zal je zien dat ook jij hoger zal ranken in zoekmachines. Het is daarom goed om je te laten informeren over de mogelijkheden voor het optimaliseren van jouw website.