Een tekst voor zoekmachines, dat is een SEO-tekst, lees je wel eens. Maar bestaat dat eigenlijk wel? Een tekst op een website hoort in de eerste plaats een interessante en duidelijke inhoud voor de lezer te hebben met een goede opbouw. Heb je dat in orde, dan is de tekst gelijk ook geoptimaliseerd voor zoekmachines. Een SEO-tekst kun je derhalve ook een relevante webtekst noemen. Hoe zorg je ervoor dat je tekst goed en relevant is?
Search Engine Optimization vroeger
Voorheen ging zoekmachine optimalisatie vooral om keyword density of zoekwoorddichtheid. Kwam het zoekwoord vaak genoeg op de pagina voor, dan zat het met je indexering in de zoekmachines wel goed en konden bezoekers je makkelijk vinden. Ongeacht hoe onleesbaar je tekst ook werd van die herhaling van zoekwoorden. Zo kan iedereen een SEO-tekst schrijven. Dan nog een paar links naar je SEO-teksten maken, en laat de zoekmachinecrawlers maar komen.
Ontwikkelingen in SEO
De ontwikkelaars van zoekmachines zitten echter niet stil. Zoekmachines worden steeds geavanceerder en laten zich niet meer voor hun karretje spannen door simpelweg een zoekwoord steeds te herhalen. Er wordt almaar meer gelet op kwaliteit van de geïndexeerde websites. Daarvoor wordt bijvoorbeeld onderzocht welke woorden in de tekst voorkomen, en of de illustraties relevant zijn voor de inhoud.
Heb je een website over paardrijden, dan spreekt het vanzelf dat het woord zadel ook genoemd wordt. Wanneer dat niet zo is, dan is het goed mogelijk dat de populaire zoekmachines argwaan krijgen en je tekst minder relevant vinden voor paardrijliefhebbers dan een site waarop het woord zadel wel gebruikt wordt. Althans, zo lijkt het – niemand weet helemaal zeker of het zo werkt omdat de zoekmachinemakers hun procedures grotendeels geheim houden. In elk geval worden relevantie en inhoudelijke kwaliteit steeds belangrijker.
Wat maakt een SEO-tekst goed?
Oké, hoe schrijf je dan een goede tekst die een hoge notering in de zoekmachines krijgt? Het gaat eigenlijk gewoon om de basis van het tekstschrijven:
- Bepaal je doelgroep en doelen;
- Bepaal je onderwerp en de boodschap;
- Bepaal de structuur.
Bij webteksten is er dan nog een specifieke eis: maak je tekst geschikt voor het computerscherm (en, steeds vaker, voor mobiele apparatuur).
Waar blijft de SEO dan?
Nu vraag je je wellicht af waar het aspect van de zoekmachine optimalisatie dan blijft. Het antwoord is eenvoudig; alle teksten die je schrijft, moeten eigenlijk aan de SEO-voorwaarden voldoen. In de zoekopdracht waarmee de bezoeker op je website terecht is gekomen, ligt het onderwerp van je tekst al besloten. En eigenlijk zouden alle pagina’s (behalve een enkele die je met metadata wil uitsluiten) van je site goed te vinden moeten zijn, nietwaar? Voor je gaat schrijven, zou je altijd een uitgebreide analyse moeten maken van je doelgroep en de relevante zoekwoorden. Daarmee heb je de juiste uitgangspunten voor je tekst: op wie je de teksten moet afstemmen, en welke zoekwoorden zij gebruiken – en jij dus ook, om makkelijk gevonden te worden. Het uitgangspunt is dus terug naar de basis.
Een SEO-schrijver gebruikt tijdens het maken van een tekst natuurlijk wel SEO-technieken om de tekst een nog betere notering in de zoekmachines te geven. Maar in feite maken die technieken je verhaal simpelweg begrijpelijker en overzichtelijker voor de lezer. En daar komt het dus op aan; eigenlijk schrijf je geen SEO-tekst, maar een inhoudelijk betere tekst voor de bezoeker van je site. Maak dus een omslag in je denken: van snelle SEO-tekst naar relevante webtekst.