Hoe voorkom je duplicate content?

Zoekmachines als Google proberen altijd de beste stukken content te tonen aan de zoekers.

En hiervoor speuren ze het hele internet af. Je kunt je voorstellen dat dit een hele tijdrovende en kostbare onderneming is. Daarom zijn zoekmachines er niet happig op dat mensen stukken content kopiëren. De zoekmachines moeten dan dubbel werk doen voor hetzelfde stuk tekst. Dit is de reden dat de zoekmachines duplicate content flink kunnen benadelen. In het ergste geval kunnen ze je site met dubbele teksten zelfs helemaal uit de zoekresultaten verwijderen. Voor een online business kan dit daarom catastrofaal zijn.

Wat is duplicate content?

Duplicate content is wanneer hetzelfde stuk content op meerdere plaatsen op het internet voorkomt. Hieronder vallen niet alleen een-op-een gekopieerde teksten, maar ook herschreven teksten die sterk op het origineel lijken. Iedere pagina op je website telt als een uniek stuk tekst, dus ook het kopiëren van veel tekst op de eigen website kan als duplicatie worden gezien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan varianten op een landingspagina of een productpagina met nagenoeg dezelfde omschrijvingen.

Gevolgen van duplicate content

Duplicate content heeft verschillende gevolgen. De één erger dan de andere, maar voorkomen wil je het in ieder geval.

Zo wordt duplicate content zoveel mogelijk verborgen in de zoekmachines. Het kan daarom voorkomen dat een van de dubbele pagina’s op je website niet in de zoekresultaten voorkomt. Ditzelfde geldt voor pagina’s die gekopieerd zijn van een andere website. Even eenvoudig een tekst kopiëren of letterlijk vertalen heeft daarom niet zoveel zin. Het scheelt tijd, maar aan het resultaat heb je vaak weinig.

Ook kan het de ranking van je originele pagina beïnvloeden. Doordat er een extra pagina op de website staan, deelt deze ook mee in de ‘link juice’. De waarde die toegekend wordt aan een pagina aan de hand van het aantal links naar de betreffende pagina. Iedere link die naar jouw dubbele pagina linkt neemt link juice af van het origineel.

En zoals al eerder genoemd kijken zoekmachines naar iedere pagina op een website. Staat er veel dubbele content? Dan houdt een zoekmachine snel op met het indexeren van je website en gaat door naar de volgende. Hiermee zou het dus voor kunnen komen dat een aantal van je belangrijke pagina’s overgeslagen worden bij het indexeren.

Tips om dubbele content te voorkomen

De eenvoudigste methode, maar ook direct de methode die het meeste tijd kost, is het schrijven van unieke content. Het klinkt heel logisch, maar hierbij worden toch vaak de kantjes er vanaf gelopen. Bij Convident komt het bijvoorbeeld wel eens voor dat er voor een klant verschillende pagina’s geschreven worden. En hoewel de boodschap van deze pagina’s soms sterk op elkaar lijkt worden er wel altijd unieke pagina’s geschreven.

Het kopiëren van het grootste gedeelte van deze content naar de andere pagina is makkelijk. Maar zoals uitgelegd zal dit vroeg of laat negatief uitpakken. Het enige wat je echt kunt doen aan het voorkomen van dubbele content is het schrijven van je eigen, unieke teksten.

Gebruik je eigen termen

Schrijf je zelf veel unieke teksten? Dan kan het handig zijn om een aantal ‘eigen woorden’ te gebruiken. Of een combinatie van een aantal specifieke termen. Wanneer je dit doet kun je deze combinaties later opzoeken in de zoekmachines. Heeft iemand je teksten gekopieerd? Dan vind je je eigen unieke woordcombinaties zo terug. Een bericht naar de webbeheerder van de website met jouw content is vaak voldoende om het offline te laten halen.

Een voorbeeld is bijvoorbeeld een techniek die Brian Dean van Backlinko bedacht heeft, namelijk de ‘skyscraper’ techniek. Dit is een term die hij zelf bedacht heeft en inmiddels zijn eigen leven is gaan leiden op het internet. Een eenvoudige Google search maakt direct duidelijk welke websites deze term gebruiken. Eventuele dubbele content is zo snel op te sporen.

Reacties

reacties

Website Ranken
Goed gevonden worden in de zoekmachines gaat zeker niet vanzelf. Door goed op te letten op een aantal belangrijke punten, zal je zien dat ook jij hoger zal ranken in zoekmachines. Het is daarom goed om je te laten informeren over de mogelijkheden voor het optimaliseren van jouw website.