Zo maak je het de zoekmachines, én de bezoekers van je website makkelijk!
De tekst op je webwinkel (Bijvoorbeeld WooCommerce of Magento) moet niet alleen duidelijk zijn voor je lezer, maar kan ook zorgen voor een hogere notering in de zoekmachines en dus voor meer bezoekers. Hier volgen een paar tips om nog betere teksten voor je webwinkel te maken.
De klant staat voorop
Het lijkt misschien een open deur, maar soms wordt het toch uit het oog verloren: schrijf voor je klant, niet voor jezelf. Het is dus belangrijk om te weten wie je website bezoeken en hoe je je lezers aanspreekt. Schrijf je ze aan met u of je? Wat zoekt de klant, en welke woorden gebruikt hij of zij daarvoor? Heb je een winkel in elektronica, zoekt je klant dan op ‘stopcontact’ of op ‘wandcontactdoos’? Zorg dat je zelf aansluit bij het woordgebruik van je klanten.
Gebruik geen algemene bewoordingen zoals ‘hier vind je artikelen die te maken hebben met…’ maar houd het kort en overzichtelijk. De naam van je webwinkel is misschien al duidelijk zat. Voorbeelden:
- Alles voor hardlopers;
- Specialist in schoenen;
- Ruim assortiment gordijnstoffen.
Adviseer de klant
Vaak weet je klant niet exact wat hij eigenlijk zoekt. Leg uit waar je producten voor dienen en hoe je ze kunt gebruiken. Zet je klant op het goede spoor en geef links naar de artikelen die je klant nodig heeft bij wat hij of zij gaat doen:
- Fietsband plakken? Kies één van onze reparatiesetjes;
- Breien wordt nog leuker met deze patronen;
- Verwen je moeder met deze moederdagcadeaus.
Schep duidelijkheid
Onderzoek wijst uit dat mensen een website niet uitvoerig lezen, maar vluchtig over de tekst heenlopen op zoek naar de informatie die ze zoeken. Daarom is het belangrijk je teksten kort te houden, in duidelijke alinea’s in te delen, en met titels en subkoppen samen te vatten waar elk onderdeel over gaat.
Hoe het niet moet:
“Voor iedere bestelling geldt dat, wanneer je voor een aankoopbedrag boven de dertig euro bestelt, je geen kosten betaalt voor de verzending. Momenteel hebben wij een bijzondere aanbieding; je krijgt deze maand twintig procent korting op het gehele assortiment.”
Wel doen:
“Boven 30 euro geen verzendkosten
Besteed je meer dan dertig euro aan artikelen in onze webshop? Dan betaal je geen verzendkosten.
Aanbieding van de maand: 20% korting
Alleen deze maand: 20% korting op alle artikelen.”
Duidelijke links
Zorg dat de links op je website helder zijn: maak duidelijk dat het een link betreft waarop de bezoeker van je site kan klikken, en zorg dat hij of zij vooraf weet wat er dan gebeurt of waar men terechtkomt. Dat lijkt logisch, maar toch gaat het vaak fout. Je kent de volgende voorbeelden vast wel:
- Meer lezen?;
- Klik hier;
- Lees verder.
Beter is:
- Bekijk onze fietsgereedschappen;
- Meer weten over de verzendkosten?
- Lees verder: Maak een feest van Moederdag.