SEO Copywriting – Hoe schrijf je voor jouw doelgroep?

Dagelijks worden er meer dan 3,5 miljard zoekopdrachten uitgevoerd door Google. Studies hebben aangetoond dat meer dan 50% van de zoekers slechts op de top drie zoekresultaten klikt, en minder dan 2% ooit de eerste pagina passeert. Vandaar ook het gezegde dat je een lijk het beste kunt verbergen op pagina 2 van Google! Het is daarom belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat je website geoptimaliseerd is voor zoekmachines.

Google gebruikt een AI-algoritme genaamd RankBrain om prioriteit te geven aan websites die waarde bieden aan zoekers.

RankBrain analyseert gebruikerssignalen zoals de klikratio (CTR), tijd op pagina / website, bounce rate en pogo-sticking om te bepalen welke websites een zoekopdracht succesvol beantwoorden.

Om content te creëren die je lezers waarderen, zul je precies moeten weten waar ze naar op zoek zijn. Daarom deze blog voor het creëren van Google-vriendelijke content die op maat is gemaakt voor jouw doelgroep.

Begrijp je doelgroep

De eerste stap naar het creëren van kwalitatief hoogstaande content is het begrijpen van wat je publiek eigenlijk wil. Je moet je in de hoofden van uw potentiële klanten verplaatsen en uitzoeken waar ze naar op zoek zijn. Een eenvoudige en effectieve manier om dit te doen is door een klantprofiel of persona aan te maken.

Schrijf alles op wat je weet over jouw typische klant, met inbegrip van hun geslacht, leeftijd, locatie, geschatte inkomsten, likes, antipathieën en pijnpunten. Gebruik deze informatie om na te gaan met welke problemen uw doelgroep dagelijks wordt geconfronteerd.
Mocht je daar een handige tool voor willen gebruiken, dan is de persona tool van hubspot een goede optie.

Zodra je deze problemen hebt geïdentificeerd, maak je een lijst met zoekwoorden die je doelgroep mogelijk kan gebruiken bij het zoeken naar oplossingen. Splits je lijst op in drie categorieën: short-tail zoekwoorden, medium-tail en long-tail.

  1. Short-tail zoekwoordenzijn meestal enkele woorden, zoals “gitaar” of “Apple” of “marketing”. Ze hebben vaak het hoogste zoekvolume, maar ze hebben ook de meeste concurrentie, zijn niet altijd duidelijk in wat de gebruiker bedoeld en het is ook vrij moeilijk om je positie in Google te bemachtigen of te verhogen.
  2. Medium-tail zoekwoorden zijn 2-3 woordzinnen, zoals “gitaar reparatie,” of “Apple laptop,” of “marketingbureau”. Hoewel ze een lager zoekvolume hebben, zijn deze termen meestal effectiever in het aantrekken van klanten in je doelgroep dan short-tail zoekwoorden.
  3. Long-tail zoekwoorden zijn misschien wel het belangrijkste element van de hedendaagse SEO copywriting. Moz, een toonaangevend SEO analyse organisatie, toonde onlangs aan dat meer dan 50% van alle Google-zoekopdrachten vier woorden of langer zijn. Long tail zoekwoorden zijn hyper-specifiek, zoals “vintage gitaar reparatie winkel in Chicago,” of “Apple laptop customer support,” of “muziekindustrie marketing bureau”.

Het grote voordeel van long-tail zoekwoorden is dat ze vaak een lokale plaatsnaam of regio bevatten, wat maakt dat de zoekopdracht veel specifieker wordt voor jouw bedrijf. Stel dat je SEO aanbiedt dan is een combinatie als “Zoekmachine optimalisatie MKB Breda” een superspecifieke zoekopdracht met een grote kans om vindbaar op te worden.

Alhoewel longtail zoekwoorden meestal slechts 100-1000 zoekopdrachten per maand krijgen, zijn ze geweldig in het verbinden van zoekmachines met waardevolle content. Bij juist gebruik kunnen long tail zoekwoorden zeer effectief zijn in het verhogen van Google rankings.

Nu dat je een lijst van potentiële termen hebt, is het tijd om ze op de proef te stellen met een paar SEO-onderzoekstools.

Zoek en vind effectieve zoekwoorden

Zodra je begint met SEO is een zoekwoordenonderzoek een van de meest effectieve SEO activiteiten. De juiste zoekwoorden helpen je met de inhoud en om naar de top van zoekmachines te klimmen. Gelukkig zijn er veel krachtige (en gratis!) zoekwoorden tools om je te helpen de beste zoekwoorden te bepalen en je Google ranking te verbeteren.

Google Trends is een gratis tool die de populariteit van top zoekopdrachten rangschikt op basis van tijd en locatie. Google Trends genereert ook een lijst van gerelateerde onderwerpen en zoekopdrachten, die een goede bron voor extra zoekwoorden kunnen zijn.

Google Keyword Planner is een gratis tool van Google Ads die zoektermen genereert op basis van zoekwoorden, zinnen of URLS. Naast de hoeveelheid gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten biedt de Keyword Planner ook gedetailleerde informatie over hoe concurrerend de advertentiemarkt is voor elke term. Let wel: je moet met je account minimaal €50,- per maand uitgeven om alle details volledig in te zien.

De suggesties van Google zijn vrij goed, maar een nadeel is dat ze sterk gericht zijn op adverteren (met AdWords). Wil je een breder scala van termen die meer gericht zijn op SEO, probeer dan SemRush uit, of bijv. Keyworddit, die Reddit scraped voor de meest voorkomende zoekwoorden gebruikt in gerelateerde subreddits.

Als laatste kun je ook gebruik maken van “vraag” tools als Quora of AnswerThePublic. Deze geven op basis van je zoekterm een lijst van veelgestelde vragen terug. Dit is een goede manier om te bepalen welke problemen je doelgroep probeert op te lossen.

Gebruik deze tools en methodes om je content op maat maken voor je doelgroep en ze precies te geven wat ze willen. Uiteindelijk zul je zien dat je beter scoort in Google, meer traffic naar je website krijg en meer verkoop zult realiseren!

Reacties

reacties

Website Ranken
Goed gevonden worden in de zoekmachines gaat zeker niet vanzelf. Door goed op te letten op een aantal belangrijke punten, zal je zien dat ook jij hoger zal ranken in zoekmachines. Het is daarom goed om je te laten informeren over de mogelijkheden voor het optimaliseren van jouw website.